До змісту
1937 рік: проєкт гуморегенератного комбінату в Дарниці
Третя п'ятирічка розвитку народного господарства СРСР (1938-1942 рр.) була оголошена п'ятирічкою хімії. На цій хвилі по всьому Союзу повинні були з'явитися нові заводи. Зокрема, радянським урядом було прийнято рішення про будівництво двох гуморегенератних комбінатів - одного в Казані, а другого в Україні, у Києві - в районі Дарниці. Під будівництво було виділено ділянку площею 40 га поблизу Дніпра.
Що таке гумовий регенерат? Це матеріал, що отримується в результаті переробки відходів гумового виробництва, гум, зношених шин та інших виробів. Отримують регенерат тепловою обробкою тонко подрібненої гуми протягом 10 - 16 годин у присутності пластифікаторів та інших речовин. В результаті нагрівання відбувається девулканізація гуми і матеріал перетворюється на пластичну масу. Pегенерат широко застосовується в гумовій промисловості, оскільки він у 3 - 5 разів дешевше каучуку. Крім того, введення регенерату в гумову суміш полегшує її обробку й виготовлення виробів, збільшує хімічну стійкість гум і їхній опір старінню.
Київський гуморегенератний комбінат мав складатися з двох великих підприємств: власне регенератного заводу потужністю 6000 тонн регенерату та заводу гумових виробів потужністю 12000 тонн гумових виробів. Основний профіль гумового заводу - виготовлення різних гумових деталей для взуттєвої промисловості.
Із залізницею майбутній комбінат планувалося сполучити за допомогою побудованої залізничної гілки довжиною 2,25 км, яка виходила до Дарницького фанерного заводу (колишній фанерний завод братів Гебель). Пару, електроенергію та воду для потреб комбінату мала постачати майбутня Дарницька ТЕЦ.
Проєкт комбінату був готовий у 1938 році. У квітні 1940-го року запустили виробництво продукції. На заводі використовували інноваційні методи розчинення регенерату гуми. Однак довго підприємство не працювало - почалася війна. Все обладнання вивезли на Середній Урал. Завод був захоплений німцями, які використовували своє обладнання для виробництва гумових виробів. У 1943-му німецькі війська відступили з Києва. Йдучи, вони знищили будівлі заводу. Був зруйнований цех вальцювання, руїни залишилися від цеху розчинення. Не вціліла й будівля електропідстанції.
На початку 1945 року в одному з частково збережених цехів було встановлено шиноремонтне устаткування і організований ремонт автомобільних шин та виробництво клейового гумового взуття. Повністю очистити територію заводу від руїн вдалося тільки в 1953 році.
До теми: на фото внизу - житловий комплекс "Комфорт Таун", що його почали будовати у 2010 році на місці колишнього Київського регенератно-гумового заводу "Вулкан".
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегом "Історія Києва".