До змісту
"Въезд в Дарницу". Міст через річку Дарниця на Празькій вулиці
Минулого місяця на фейсбук-сторінці "Київ. Один день - одне фото" опубліковано зображення поштової листівки під назвою "Дарница. ВъѢзд в Дарницу и мото-трамвай. №5". За даними Державної наукової архітектурно-будівельної бібліотеки імені В. Г. Заболотного, оригінал листівки надруковано 2017 року в Санкт-Петербурзі, видавництво "А. С. Суворина".
Один з читачів сторінки киянин Ярослав Щербаков прокоментував старовинну листівку словами "Шикарно. Вид на Празьку від рогу Азербайджанської в бік вокзалу", додавши посилання на сучасний вигляд зображеної на листівці місцевості (наступне фото - Google-map від травня 2015 року).
Цікаво, що на Празькій вулиці досі зберігається матеріальне підтвердження того факту, що точка зйомки, обрана фотографом у 1910-х роках, співпадає з наведеними Ярославом координатами. Це підвищення та огорожа з поручнем, розташовані з непарного боку вулиці, майже навпроти автозаправної станції "ОККО".
На теперішній час жодного функціонального призначення дана конструкція не має, але зовсім недавно вона складала не що інше, як частину мосту через річку Дарниця. Річка й тепер протікає в цьому місці впоперек Празької вулиці, але вже схована у підземне бетонне русло.
Автор старовинної фотографії, прагнучи відобразити в'їзд до Дарниці, мусив розташуватись на березі річки, адже західна межа історичної київської місцевості Дарниця визначається саме руслом річки Дарниця. І на листівці 1910-х років, і на пізнішій карті 1932 року можна побачити, що житлова забудова починається на східному узбережжі річки, тоді як на протилежному березі росте сосновий ліс. Розташування мосту на карті обведено колом червоного кольору (нагадуємо, що клацання на зображеннях сайту "Ліски" відкриває їх у максимальному розмірі).
Що ще цікавого можна побачити на фрагменті довоєнної карти? Кінцеву зупинку мототрамваю (нижнє перехрестя координатних ліній) поблизу Дарницького вокзалу було розташовано дещо далі від сучасного перетину Празька-Гроденська-Алматинська та ближче до залізничних колій. Лісовий масив ще залишався тоді не тільки на захід від річки Дарниця, але й на схід - вздовж теперішніх Празької та Гроденської.
Завершимо сьогоднішню розповідь фотогалереєю - вулиця Лісова (тепер Гроденська), кінцева зупинка мототрамваю та будівля Дарницького вокзалу на початку XX століття.
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегами "Історія Києва" та "Транспорт".