До змісту
Дарницький вагоноремонтний завод у Києві
"Колишнє селище Дарницького вагоноремонтного заводу, а нині мікрорайон ДВРЗ, розташований у східній частині Дніпровського району. З півночі і сходу його оточують ліси Дарницького лісгоспу, з південної сторони – залізниця, а з заходу – мікрорайон Стара Дарниця.
На відміну від багатьох мікрорайонів Лівобережжя, чия історія губиться у кількастолітньому минулому, ДВРЗ має точну дату заснування. Нам достеменно відомо, що наказ про початок будівництва Дарницького вагоноремонтного заводу підписано 20 лютого 1934 року. Вже за кілька місяців розпочалися підготовчі роботи, а в червні у фундамент промислового гіганта ліг перший камінь.
Селище для працівників заводу зводилося одночасно із корпусами підприємства. Спочатку силами будівельників-вʼязнів було збудовано бараки-гуртожитки для працівників. Одну з перших споруд такого типу "Бабкін барак" названо на честь бригадира теслярів Івана Бабкіна, який керував його зведенням.
Першу чергу ДВРЗ будували 3 тис. людей, її було введено в експлуатацію 29 грудня 1935 року. Однак ще 9 вересня 1935 року на станцію Дарниця було відправлено перші відремонтовані двовісні криті вагони з маркуванням ДВРЗ. Одночасно із будівництвом виробничих цехів, уздовж Шосе ДВРЗ (нині вул. Алматинська) зводилися житлові будинки.
Згідно з проектом, робітниче селище мало складатися із десятків багатоповерхівок, загальною площею 180 тисяч квадратних метрів, що дозволило б забезпечити дах над головою для 20 тисяч людей. Інфраструктура селища теж була чітко розпланована й включала вулиці з двостороннім рухом, бульвари, трамвайну лінію, і навіть... велодоріжку!
Архітектори включили в проект району окремий квартал для медичних установ з парком для хворих, а також ділянку під будівництво школи зі спортивним майданчиком та майстернями.
Наприкінці 1935 року свої двері для новоселів відчинили дванадцять дво- та триповерхових житлових будинків, два гуртожитки на 160 місць. Крім того, було відкрито клуб ДВРЗ – найбільший у довоєнній Дарниці, який представляв яскравий зразок так званого радянського конструктивізму.
Наступного 1936 року на ДВРЗ зʼявилися нові квартали житлових будинків, а також школа і дитячий садок-ясла. 1 травня відбулося урочисте відкриття трамвайної колії, яка забезпечувала сполучення із Старою Дарницею, від якої можна було дістатися до центру Києва, пересівши на приміський потяг або інший маршрут трамвая…" (цитата (с. 181) і світлини з видання: Лемеха С. М. Освячений Дніпром. Тернопіль: ТзОВ "Терно-граф", 2020).
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегами "Історія Києва" та "Бібліотека".