Тег AREA. Top_232


Сайт Л і с к и               Головна      Про сайт     Архів новин     Флора/Монітор     Вебкамера 


  До змісту

Сонячне сопрано (до 120-річчя від дня народження Зої Гайдай)

Середа, 01.06.2022 21:03   Джерело: сайт Центрального державного кінофотофоноархіву України ім. Г. С. Пшеничного. Скорочено

Сонячне сопрано (до 120-річчя від дня народження Зої Гайдай)    1 червня виповнюється 120 років від дня народження української оперної співачки Зої Гайдай. На думку мистецтвознавців вона була однією з найосвіченіших українських жінок свого часу. Працюючи над новою партією, вона вивчала відповідні історичні та етнографічні матеріали, експериментувала, відмовляючись від сталих редакцій та творчих стереотипів. Співала солістка п’ятьма мовами – українською, російською, італійською, французькою, німецькою, подеколи – китайською, а кожен концерт перетворювала на захоплюючу мандрівку в історію музики в формі незабутнього художнього спектаклю.
   Народилась майбутня оперна співачка Зоя Гайдай у родині композитора Михайла Гайдая. Дитинство та юність дівчинка провела у Житомирі, змалку Зоя мріяла стати співачкою, разом із тим вчилась у музичному училищі класу фортепіано і, безперечно, росла у музичному середовищі.
   У 1923 р. місцева профспілка відправила дівчину до Києва в Музично-драматичний інститут імені Миколи Лисенка, де вона навчалась у Олени Муравйової. 1927 р. Зоя прийняла запрошення від Київського театру опери та балету, де вже за рік дебютувала в опері Пуччіні “Турандот”, виконавши партію рабині Ліу. Невдовзі її репертуар поповнився новими ролями – Тетяни в опері “Євгеній Онєгін” Петра Чайковського, Маргарити – у “Фаусті” Шарля Гуно, Мікаели – в “Кармен” Жоржа Бізе, Панночки – у “Майській ночі” Миколи Римського-Корсакова, Маші та Прилепи – у “Піковій дамі” Петра Чайковського, Марини – у “Думі чорноморській, або Самійло Кішка” Бориса Яновського, Олени – у “Білому рейді (Прорив)” Сергія Потоцького.
   З 1930 до 1934 рр., коли Зоя Гайдай працювала в Харківському театрі опери та балету, молода співачка створила цілу колекцію незабутніх ролей: Розіни в опері “Севільський цирульник” Джоаккіно Россіні, Марини – у “Кармелюку” Валентина Костенка, Сюзанни – у “Весіллі Фігаро” Вольфґанґа Амадея Моцарта, Ксенії – у “Розломі” Володимира Фемеліді, Етері – в “Абессаломі та Етері” Захарія Паліашвілі, Ельзи – у “Лоенгріні” Ріхарда Ваґнера, Марильці – у “Тарасі Бульбі” Миколи Лисенка.
   21 червня 1941 р. у Київському оперному театрі ставили оперу Планкета “Корневільські дзвони” – для Гайдай та її чоловіка Миколи Платонова. Це був тріумф. Та вже зранку звістка про початок війни змінила життя не тільки оперної співачки, а й всієї театральної спільноти. Під час війни трупу Київської опери евакуювали до Уфи, звідти співаки їздили з виступами до бійців Південного та Південно-Західного фронтів, моряків Тихоокеанського флоту, загалом дали понад 500 концертів. Після закінчення війни Зоя Гайдай повернулася до міста і продовжила роботу у театрі. З 1955 р. Зоя Михайлівна завершує музичну кар’єру та починає викладати у Київській консерваторії, де виховала не одну плеяду талановитих співаків. Зоя Гайдай була чарівною, сильною, вольовою людиною, сама водила автівку, полюбляла поратись на дачі, відчувала дуже тонко людей і цінувала життя…
   У фондах Центрального державного кінофотофоноархіву України ім. Г. С. Пшеничного зберігається унікальна колекція, яка нараховує близько 80 аудіовізуальних документів, що відображають сценічну діяльність Зої Гайдай у різні роки.
   У фонотеці архіву зберігаються записи романсів «Редеет облаков летучая гряда» (з колекції музикознавця І. М. Лисенка) (од. зб. 25187, од. обл. Г – 6353, 1937 р.), «І знов душа моя» (од. зб. 218, од. обл. М – 44, 1953 р.), «Я ждав тебе» (од. зб. 3140, од. обл. Г – 1510, 1972 р.), «Стояла я і слухала весну» (од. обл. 3139, од. зб. Г – 1510, 1972 р.), народні пісні «Перепілонька»( од. зб. 25185, од. обл. Г – 6352, 1937), «Ой, на горі льон» (од. зб. 25186, од. обл. Г – 6352, 1937 р.), «Коли б мати не била»(од. зб. 4688, од. обл. Г – 1815, 1937 р.), «Колискова» (1953 р.), також дует Оксани та Андрія з опери “Запорожець за Дунаєм”(од. зб. 9945, од. обл. Г – 3237, 1952 р.), балада Дездемони з ІV дії опери “Отелло” (од. зб. 39078, М – 17001, 1958 р.), арія Снігуроньки з прологу опери “Снігуронька” (од. обл. 3136, од. зб. Г – 1510, 1972 р.) та багато інших музичних творів.
   Кінодокументи, що стосуються життя та творчості Зої Гайдай, представлені сюжетами з кіножурналів “Радянська Україна” та окремими кіносюжетами студії “Укркінохроніка”. В документах переважно відтворено участь співачки в урочистих заходах: Декаді української літератури і мистецтва, святкуванні 25-річчя театру, 50-річчя від дня заснування Політехнічного інституту (Радянська Україна», 1948, № 65, од. обл. 492), під час голосування на виборчій дільниці, під час вручення урядових нагород («Радянська Україна», 1951, № 59, од. обл. 825).

   Фотодокументи зафіксували Зою Гайдай під час зустрічей, участі у конференціях, сцени з вистав та, безумовно, портрети оперної діви.


   Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегом "Iсторія".



Вам була корисна ця стаття?

Можете додати свій коментар
Щоб змінити слово на інше (якщо букви важко розпізнати), клацніть на малюнку

Ваше ім'я:         Слово з малюнка:  

Коментар (до 1000 символів, тільки текст, гіперпосилання недопустимі):