Як Таллінн скасував оплату в міському транспорті. І що з цього вийшло
Громадський транспорт вимагає все більше коштів з міського бюджету. Такі заяви дедалі частіше лунають від муніципальних чиновників, особливо напередодні підвищення тарифів на проїзд. Але у світі є й зворотні приклади.
В останні роки в Європі все більше поширюється система безкоштовного міського транспорту. Відмовитися від стягнення плати повністю або частково змогли близько 100 міст ЄС. В основному це невеликі населені пункти, однак є і виняток – Таллінн.
Ось вже три роки столиця Естонії забезпечує безкоштовний проїзд у громадському транспорті для своїх жителів. У квітні 2012 року це питання було винесено на міський референдум і підтримано понад 70% городян. Скажете, нема куди гроші витрачати? Але в Таллінні запевняють, що такий крок був економічно виправданий, а головне – цілком окупився.
"Традиційно міський транспорт субсидується в усіх країнах. Десь не так сильно (наприклад, у Великій Британії муніципалітети покривають лише 20% витрат), але в цілому в Європі компенсується 50-70% витрат комунальних транспортних підприємств. Така ж ситуація була і в Таллінні – міська влада компенсувала 70% витрат", – розповідає Аллан Алакула – керівник міського офісу ЄС. У такій ситуації перехід на 100-відсоткову (а точніше – на 90-відсоткову) компенсацію проїзду не був таким вже й витратним. Це вимагало від міста збільшити видатки на 12 млн євро.
Транспорт у Таллінні безкоштовний лише для мешканців міста, в яких є документально підтверджена реєстрація, тоді як гості столиці сплачують проїзд, як і раніше. Проте в Таллінні живуть тисячі людей, які формально зареєстровані в інших містах, а отже – платять податки іншим муніципалітетам.
Можливість безкоштовного проїзду в громадському транспорті мала стати вагомою підставою "зареєструвати свої стосунки" з Таллінном. Так і вийшло – за останні три роки населення міста зросло з 416 тис. до 440 тис. "Вважається, що кожен зареєстрований мешканець сплачує до міського бюджету податків на 1 тис. євро.
Звісно, зростання населення пов'язане не лише з безкоштовним транспортом. Однак, за різними розрахунками, саме цей крок збільшив міські збори на суму від 14 млн до 21 млн євро. Тобто – в будь-якому разі місто не лише окупило транспортні витрати, а й навіть трохи заробило.
Багато міст обмежено використовують систему безкоштовного транспорту. Наприклад, у Ризі проїзд стає безкоштовним у разі сильних снігопадів. А в китайському Ченду – столиці провінції Сичуань з населенням понад 7 млн. осіб – проїзд безкоштовний з 5 до 7 ранку, що дозволяє розвантажити транспорт в наступну годину пік.
Цілком ймовірно, що дуже скоро нам доведеться писати не тільки про естонський, а й про польський досвід безкоштовного транспорту. Зараз така система діє в кількох польських містечках, а також у передмісті Варшави Жомбки.
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегом "Транспорт".