Тег AREA. Top_201


Сайт Л і с к и               Головна      Про сайт     Архів новин     Флора/Монітор     Вебкамера 

Скаржтеся з розумом!

Четвер, 25.07.2013  
Скорочено, оригінал статті - на сайті громадської організації "Рідне місто" (м.Кременчук Полтавської області)

   Ми отримуємо не те, на що маємо право, а тільки те, чого добиваємося. Звернення або скарга можуть стати дієвим засобом у відстоюванні прав громадянина в нашій наскрізь бюрократизованій державі. З їх допомогою можна вирішити багато проблем. Але скаржитися треба з розумом: знати кому, як і про що писати. Від цього багато в чому залежить кінцевий результат.

Малюнок із журналу "Крокодил", 1956 рік
Крок перший: До кого звертатися?

   Перше питання, яке має поставити перед собою скаржник – до кого звертатися? Скаржитися краще починати з найнижчої інстанції. Можна навіть з того, на дії кого ви скаржитися, або його безпосереднього начальника. Після того, як отримаєте від нього відповідь, котра, можливо, вас не влаштовує – скаржтеся вище, намагаючись не пропускати жодної інстанції. І щоразу вказуйте на порушення закону тими посадовцями, які не вирішили ваші попередні скарги, або на порушення ними термінів надання відповідей.
   Деякі громадяни вважають: якщо одразу звернутися до вищого посадовця, то результат буде вагомим та швидким. Думка суперечлива, а щодо швидкості розгляду – й помилкова.
   Якщо у будинку протікає покрівля, писати звернення на адресу Президента України немає сенсу. Його адміністрація не буде розбиратися з цією проблемою, а управління з питань звернень громадян президентської адміністрації лише перешле вашого листа на адресу того органу, який має це зробити. При цьому скарга піде по «повному колу», відповідно до адміністративно-територіального устрою країни. В даному випадку її переправлять до облдержадміністрації, звідти – на адресу міського голови, в вже від нього – на ім’я начальника УЖКГ, який візьме це питання під свій контроль і надасть доручення керуючій компанії провести поточний ремонт або спланує капремонт покрівлі за кошт міського бюджету. Звісно, що на обіг вашої скарги по всіх владних кабінетах піде багато часу – мине щонайменше місяць-два, поки скарга дійде до тієї посадової особи, яка її буде розглядати по суті. То чи не розумніше відразу писати на адресу мера чи начальника УЖКГ? Принаймні швидкість розгляду такої скарги буде набагато вища.

Вірно визначте ціль

   Важливо правильно обрати суб’єкта владних повноважень, який має право та можливості вирішувати ті проблеми, які ви піднімаєте у своїй скарзі. Інколи це зробити досить просто, а інколи варто порадитися із більш досвідченими знайомими, щоби потім не обурюватися на «бюрократизм» чиновників.
   Адже скаргу, яка направлена не за адресою, у кращому випадку переправляють за належністю — до того органу, який має вирішувати зазначені питання, а зазвичай повертають заявнику із поясненням, чому вона не може бути розглянута. За законам «Про звернення громадян» вам можуть відповідати протягом місяця. Отже цілий місяць може бути втрачено.

Крок другий: Як звертатися?

   Доводилося вислуховувати багато скарг від громадян, частіше — на неякісні житлово-комунальні послуги. Мешканці розповідають про те, що постійно скаржаться «в ЖЕК» на якусь проблему, а їх скарги ігнорують і «ніхто нічого не робить». Коли починаєш з’ясовувати подробиці, виявляється, що жильці скаржилися, у кращому випадку, по телефону, а коли саме – мало хто може згадати. Буває, розповідають, що усно поскаржилися якомусь невідомому «майстру». Зрозуміло, що годі й сподіватися на вирішення проблеми з таким підходом до подання скарги.
   Для вирішення серйозних проблем скаргу чи звернення потрібно подавати до канцелярії організації (установи) чи прийомної керівника тільки у письмовій формі, з обов’язковим дотриманням встановлених вимог. Наполягайте на тому, щоби на копії вашого звернення поставили відмітку про його прийняття з датою та підписом відповідальної особи. Скаргу можна надіслати і поштою – краще рекомендованим листом «з повідомленням про вручення».
   При оформлені звернення, у «шапці» вкажіть адресу установи, посаду та прізвище того, кому вона направляється, а також прізвище, ім’я та по батькові скаржника із зазначенням адреси проживання та, бажано, контактного телефону. В тексті скарги має бути кратко викладена суть порушеного питання чи проблеми, зокрема, та що саме вас не влаштовує, чого ви домагаєтесь, і на чиї дії або бездіяльність скаржитесь.
   Визначте для себе, для чого ви скаржитеся й який результат хочете отримати. Виходячи з цього, чітко викладіть у скарзі свої прохання чи вимоги та правильно їх сформулюйте. Пам’ятайте, що посадовець зобов’язаний відповідати лише на ті питання, які ви поставили, а не домислювати за вас те, що ви хотіли спитати. Письмове звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати.
   Якщо всіх цих вимог ви дотримались, то можна бути впевненим, що вам упродовж місяця надійде відповідь. А от чи задовольнить вона вас багато в чому залежить від того, як була описана проблема, і що саме у зверненні ви просили вирішити.

Крок третій: Як писати?

   Не всі володіють талантом чітко викладати у зверненні суть проблеми. Для цього потрібно при складанні письмової скарги пам’ятати наступне:
   - пишіть тільки про те, що стосується справи. Не варто відволікати посадовців від їхньої основної роботи детальним описом свого життя, заслуг та моральних принципів, власних переживань та іншої інформації, яка не має безпосереднього відношення до справи;
   -«стислість — сестра таланту», — наголошував Антон Чехов ще 100 років тому. Не описуйте проблему занадто детально. Пам’ятайте, що між скаргою і судовим позовом є різниця. Ідеально, якщо текст звернення (скарги) поміщається на одному аркуші. Легкий сарказм чи іронія можуть бути доречними;
   - робіть посилання на закони, укази, постанови, вимоги яких порушені стосовно вас, але знову ж таки без надмірностей (не більше 2-3). Це надасть вагомості вашій скарзі. Але не варто писати, який підпункт якого пункту якої статті закону і що саме регламентує, цитуючи при цьому цей нормативний акт. Достатньо вказати назву закону чи документа. Посадовець, якому ви скаржитеся, знає його не гірше за вас, тому не треба його ображати своїм повчанням;
   - якомога менше емоцій та звинувачень і жодних образ у зверненні. Не можна виплескувати на посадовця всі свої негативні емоції – це дасть йому можливість та привід обійти поставлені проблеми і відповідати лише на звинувачення. До того ж, це створить у чиновника враження, що до нього звернувся скандаліст, неврівноважена людина, що також не буде сприяти захисту ваших прав. Поважайте людську гідність чиновника — пишіть скаргу ввічливо. У такому разі, якщо питання не вирішиться, його буде легше оскаржити вище;
   - у скарзі порушуйте лише одне питання. Якщо у вас є декілька проблем, то краще написати окрему скаргу по кожній з них;
   - пишіть тільки про себе. Не пишіть від імені інших людей та про їхні проблеми. Вас на це ніхто не уповноважував. Якщо ж це колективна скарга, то під нею мають бути підписи та адреси всіх скаржників;


Коментар сайту "Ліски"
   В статті використано малюнок із серії поштових листівок "Слідами "Крокодила" за 1956 рік. Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегом "Запит до влади".


Вам була корисна ця стаття?

Можете додати свій коментар
Щоб змінити слово на інше (якщо букви важко розпізнати), клацніть на малюнку

Ваше ім'я:         Слово з малюнка:  

Коментар (до 1000 символів, тільки текст, гіперпосилання недопустимі):