![](http://lisky.org.ua/site/imgs/panorama232.jpg)
Трамваї на ДВРЗ. Що змінилось за 40 років?
![Київ, 1975 рік. Схема руху транспорту Київ, 1975 рік. Схема руху транспорту](http://img.lisky.org.ua/i0555_08s.jpg)
![Київ, 2013 рік. Схема руху трамвая №23 Київ, 2013 рік. Схема руху трамвая №23](http://img.lisky.org.ua/i0555_09s.jpg)
![Київ, 2013 рік. Схема руху трамвая №33 Київ, 2013 рік. Схема руху трамвая №33](http://img.lisky.org.ua/i0555_10s.jpg)
За час існування київського трамвая кількість його маршрутів постійно змінювалась. Одні маршрути переставали існувати,
натомість відкривались інші. Причому закриття трамвайних ліній майже завжди сприймалось негативно. Ось що писали
Ільф та Петров у книзі
"Одноэтажная Америка" (1936 рік):
Нью-йоркскую геометрию нарушает извилистый Бродвей, пересекающий город вкось и протянувшийся на несколько
десятков километров. Основные косяки пешеходов и автомобилей движутся по широким авеню. Под ними проложены
черные и сырые, как угольные шахты, четырехколейные туннели собвея. Над ними гремит железом «элевейтед» (надземка).
Тут есть все виды транспорта – и несколько старомодные двухэтажные автобусы и трамваи.
Вероятно, в Киеве, уничтожившем трамвайное движение на главной улице, очень удивились бы, узнав,
что трамвай ходит даже по Бродвею – самой оживленной улице в мире.
У часи найбільшого розквіту (1970-1990 роки) в Києві було до 30 трамвайних маршрутів, зараз їх удвічі менше.
І в 1975 році (див. схему вгорі), і тепер на ДВРЗ два трамвайних маршрути. Правда, якщо раніше вони прямували і
до станції метро "Чернігівська", і на Поділ, то тепер обидва маршрути, що №23, що №33 - лише через Чернігівську. І хоч трамвай №23
ходить лише по робочих днях, зате його маршрут значно коротший (не йде через Ленінградську площу). Ще недавно
існував третій трамвайний маршрут - від ДВРЗ до станції метро "Лісова".
Загальні відомості про трамваї в містах України можна отримати
зі статті Григорія Мельничука, який, зокрема, пише:
1,56 кв. м улицы нужно для провоза одного пассажира в скоростном трамвае.
В автобусе – 3,47 кв. м улицы, в автомобиле с 4 пассажирами – 59,3 кв.м. Если в автомобиле только один водитель –
целых 170 кв. м, в 108 раз больше, чем в скоростном трамвае. Таковы оценки Института комплексных транспортных
проблем при Госплане СССР еще в 1972 году. Неудивительно, что при уничтожении трамвая и увеличении числа
автомобилей в Киеве каждый год заторы все больше и больше.
Нижче - фото київських трамваїв, зроблені (ймовірно) фотографом Стюартом 6 жовтня 1985 року.
![Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Березняки Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Березняки](http://img.lisky.org.ua/i0555_00s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Березняки Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Березняки](http://img.lisky.org.ua/i0555_01s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Вул.Братіславська Київ, 1985 рік. Вул.Братіславська](http://img.lisky.org.ua/i0555_02s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Ленінградська площа Київ, 1985 рік. Ленінградська площа](http://img.lisky.org.ua/i0555_03s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Проспект Гагаріна Київ, 1985 рік. Проспект Гагаріна](http://img.lisky.org.ua/i0555_04s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Проспект Гагаріна Київ, 1985 рік. Проспект Гагаріна](http://img.lisky.org.ua/i0555_05s.jpg)
![Київ, 1985 рік.Ленінградська площа Київ, 1985 рік. Ленінградська площа](http://img.lisky.org.ua/i0555_06s.jpg)
![Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Бульвар Давидова Київ, 1985 рік. Проспект Воз'єднання. Зупинка Бульвар Давидова](http://img.lisky.org.ua/i0555_07s.jpg)
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегами "Транспорт" та "Історія Києва".
Андрій 19.04.2013 12:42
Отож вам, дорогі місцеві депутати і безкоштовні поради, включаючи тих, хто начебто піклується рідними районами. Користуйтесь.... А щодо заводу, раз уже торкнувся, то завод міг би згадати і про свій парк! Який, нажаль зараз занедбаний, в якому хаотично стоять незаконні гаражі та валяється сміття, але ще встигає проглядатись колишня пропорція входу в сквер від центру площі, рівні алеї, дерева по рівній лінії - супер, а не парк!!! Потрібно тільки прикласти руки до нього... А, і знову, щодо Лєніна і заводчан.... Невже більшості працівників Лєнін і аля "Вишенька" краще ніж чистий сквер заводу поруч, стильна кав"ярня-вагон у іншому сквері на кінцевій автобусу чи тролейбусу....
Андрій 19.04.2013 12:32
Такі трамваї, які є зараз - це ДУЖЕ ПОГАНО!!!! Його треба знести, вже неодноразово аргументував чому, навіть до влади.... А для ДВРЗ, згоден це ціла епоха і пошана до нього. Тому потрібно встановити вагон-пам"ятник на площі біля заводу, замість Ілліча!!! Або краще на кругу кінцевої зупинки трамваю і облаштувати там сквер, де можна було б поїсти морозива, там дуже затишно. А ще, поставити такий вагон там у сквері і зробити в ньому кав"ярню, з морозивом, прохолодними напоями. Взимку гаряча кава. А заводчани вже б давно могли б ппопілкуватися про знос Лєніна, а на його б місці поставили пам"ятник їхнього ШАНОВЛИВОГО ТРУДА - вагон, або робітникам-вагоноремонтникам... Не розумію до чого там Лєнін... Лєніна, щоб не руйнувати, поставити у музей заводу десь в куток, так просто про згадку, що колись був маразм і він стояв на площі, казна-для кого...
Володимир 19.04.2013 09:28
Після ознайомлення зі статтями про трамвай, думаю, кожному стало зрозумілим, що трамвай це не так вже й погано. Інша справа, що на відміну від європейських столиць, в Києві проблема трамваїв не розв'язується так як би хотілося.
Отже, трамвай на ДВРЗ, все ж таки, міг би бути більше ніж трамвай.