Київський референдум: Так, Так, Ні?
На цьому тижні Київська міська рада повинна закінчити перевірку підписних листів про ініціювання
місцевого референдуму. Всього для збирання підписів було створено 61 ініціативну групу, до складу
яких ввійшло близько 14 тисяч учасників.
З 18 травня по 18 червня 2012 року вони зібрали 334 тисячі підписів киян,
що більше ніж на 100 тисяч перевищує законодавчо встановлений поріг - не менше 10% громадян, які проживають на
території Києва та мають право брати участь у референдумі. Участники ініціативних груп збирали підписи й на масиві
ДВРЗ, використовуючи для цього як агітаційні намети, так і обхід будинків (див. фото).
Проведення загальнодержавних та місцевих референдумів в Україні регулюється
Законом України
"Про всеукраїнський та місцеві референдуми". В законі описані можливий предмет референдумів,
обмеження (які питання не можуть на них виноситись), порядок їх підготовки та проведення.
Декілька статей закону присвячені утворенню і роботі ініціативних груп референдуму. Описані, зокрема,
зобов'язання членів ініціативних груп про дотримання ними законодавства України про референдум та вимоги до
оформлення їхніх посвідчень.
Із завданням зібрати необхідну кількість підписів ініціативні групи успішно впорались. В середньому кожний
з ініціаторів зібрав більше ніж по 20 підписів киян. Більша частина підписних листів була оформлена безпосередньо
в багатоквартирних будинках. Як правило, за кожним членом ініціативної групи закріплювався певний будинок і
доводився план - не менше декількох десятків підписів.
Збирали підписи в основному пенсіонери, для яких обіцяна
винагорода (близько 2500 гривень за місяць роботи) - це вагоме доповнення до сімейного бюджету.
Ймовірно, що референдум відбудеться 28 жовтня 2012 року, одночасно з виборами до Верховної Ради України.
Як відомо, на розсуд киян буде винесено три питання:
1. Чи схвалюєте Ви обов'язкове включення в щорічний бюджет м.Києва надання адресної матеріальної допомоги
пенсіонерам та надбавок працівникам бюджетної сфери столиці?
2. Чи схвалюєте Ви створення в Києві підпорядкованої міській громаді муніципальної міліції,
яка повинна забезпечувати порядок у місті і безпеку жителів?
3. Чи схвалюєте Ви основні проектні рішення нового Генерального плану розвитку Києва?
На думку багатьох експертів, перші два питання не мають великого практичного значення, оскільки повноваження
стосовно бюджетних рішень, у тому числі про виплати матеріальної допомоги, покладені виключно на Київську міську
раду, а створення муніципальної міліції взагалі не врегульовано законодавчо (що не завадило створити її у Львові,
Житомирі, Луцьку, Черкасах та Тернополі).
Натомість третє питання не таке однозначне.
- В Києві існує Генеральний план до 2020 року, який за останній час неодноразово порушувався. Зараз факти
порушень Генплану лягають в доказову основу судових рішень про скасування незаконних землевідведень. У випадку
прийняття нового Генплану ці аргументи будуть втрачені, а допущені порушення - легітимізовані.
- Запропонованим Генпланом передбачається масове житлове будівництво без розширення меж міста, тоді як традиційно
Київ будував житло на нових масивах - починаючи з Русанівки та Березняків і закінчуючи Харківським масивом.
Неминучим наслідком прийняття Генплану буде катастрофічне ущільнення існуючої забудови.
- Планується майже вдвічі збільшити площу київських парків. Але яким чином? У тому числі шляхом надання
статусу парків зеленим насадженням лісогосподарств, що навпаки знизить рівень їхньої захищеності від незаконних
захоплень.
Разом з тим, важко погодитись з думкою багатьох коментаторів, що референдум взагалі не варто проводити. Адже
більш демократичного механізму прийняття рішень, ніж голосування, не існує, тож давайте звикати ним користуватись.
Інша справа, що слід обов'язково здешевлювати процедури волевиявлення, а то в Україні кожне голосування влітає
в добру копієчку. Можливо, слід сміливіше впроваджувати сучасні інформаційні технології, тим більше якщо мова йде
про Київ.
Схожі публікації на сайті "Ліски" можна знайти за тегом "Політика".